Вітаю Вас, Гість! Реєстрація RSS

Попович Анатолій Васильович

Понеділок, 29.04.2024
Головна » Статті » Мої статті

Виховні можливості в оркестровій грі на дитячих музичних інструментах
Рівень музично-естетичної вихованості, музичної культури закладається, перш за все, загальноосвітній школі і залежить безпосередньо від того, чи зуміє вчитель музики реалізувати виховні можливості музичного мистецтва, прилучити дітей до нього, використовуючи при цьому весь арсенал педагогічних знань, умінь і навичок.
Важливо відмітити, що виховний потенціал в оркестровій грі на дитячих музичних інструментах завжди брався до уваги видатними вченими, педагогами і психологами, як Р.С. Амлінська, С.П. Бублей, М. В. Вовк, В.В. Давидов, В.П. Лапченко, В.К. Лебедєв та багато інших. Так, видатний композитор Д.Д. Шостакович говорив, що викладання музики в загальноосвітній школі є альфою і омегою нашої естетичної культури. «Адже, якщо в наймолодшому віці, коли людина так сприятлива до всього прекрасного, розвинути в ній художника, розвинути її слух і дати протягом навчання в школі суму необхідних відомостей і знань, то все її дальше життя стане незмірно повнішим, багатшим. Крім того, домагаючись загальної музичної грамотності, починаючи з шкільного віку, ми виростимо армію чуйних, кваліфікованих слухачів. Серед цих слухачів знайдеться, звичайно, багато обдарованих і талантів». [1, с.25].
Гра на дитячих музичних інструментах є однією з найдоступніших форм роботи з молодшими школярами. Вони швидко засвоюють нотну грамоту, набувають елементарних навичок інструментального виконання, ознайомлюються з музичними творами. Активна участь у заняттях сприяє формуванню компетентності молодшого школяра у світі мистецтва, розвитку дитячої музичної творчості, вихованню вмінь і навичок колективного музикування, формуванню художнього смаку, любові до музики, розвитку чуття ритму, тембрового і гармонійного слуху. Гра на дитячих інструментах сприяє залученню до активної музичної діяльності всіх без вийнятку дітей, незалежно від рівня їх здібностей.
Участь в оркестрі розвиває ще й такі якості, як увага, зосередженість, наполегливість, дисциплінованість, вміння володіти собою, досягнення спільної мети та інші. В процесі музикування на дитячих музичних інструментах закладаються основи музично-естетичного мислення, забезпечується активізація творчих починань(особливо в дитячому віці). Небезпідставно М.Д. Леонтович вважав одним з першочергових завдань музичного виховання дітей засобами оркестрового виконання розвиток пам’яті, естетичного почуття, відчуття ритму, інтелектуальних сил, почуття спільної солідарності, виявлення громадських інстинктів[2, с. 94]. На наш погляд, гра в оркестрі залежить не від механічного звучання оркестрових партій, а від творчого підходу до передачі змісту, зрозумілого і емоційно пережитого. При цьому, важливо підкреслити роль навчання, необхідність накопичення в оркестрантів різноманітних знань, навичок і вмінь. Якщо дитина не володіє ними, їй важко творити. Невеличкий досвід проходження педагогічної практики в загальноосвітній школі показує, що у школі недостатня увага приділяється розвитку дитячого музикування. Під час навчання грі на дитячих музичних інструментах вчителі не завжди приділяють достатньо уваги для розвитку у дітей музично-слухових уявлень, що призводить інколи до надбання чисто механічних виконавських навичок. Крім того, учнім дається недостатній обсяг знань з основ музичної грамоти, що не забезпечує свідомого виконання ними самостійних музично-слухових завдань. А уміння учасників оркестру грати по нотах відіграє надзвичайно важливу роль в їхній творчій діяльності. Адже, гра по слуху, як показує практика, потребує значно більше часу для вивчення нових оркестрових партій, ніж гра по нотах. До того ж, щоб тримати уже вивчені п’єси в пам’яті, їх потрібно постійно повторювати. Отже, вивчення з оркестрантами основ нотної грамоти значно сприяє розвитку загальної і музичної пам’яті, формує уміння у майбутньому використовувати накопичений досвід. Гра по нотах це здатність по своєму відчути думки і настрої, вкладені у той чи інший твір. Співпереживання допомагає відкрити художню цінність даного твору.
Однак, не всякий твір може викликати позитивне почуття, співпереживання вплинуте на думки,емоції дитини. Емоційний відгук на твір залежить від його художньої цінності, міри підготовленості до його виконання, характеру та глибини сприйняття. Важливими чинниками виразного дитячого виконавства є безпосередність, здатність дітей дивуватися, постійно відкривати щось нове для себе в тому чи іншому творі. Ця якість психіки розвиває уяву, а вона в свою чергу - мистецькі здібності, виховує культуру бачення, слухання, сміливість судження. Уява допомагає не тільки зрозуміти головну думку твору, але й виразити її в своєму виконанні. Чим багатша уява, тим глибше проникнення в художній задум твору. Отже, гра на дитячих музичних інструментах виховує в дітей співтворчість, співпереживання, уяву, творче мислення.
Таким чином, гра на дитячих музичних інструментах, маючи величезний виховний потенціал, здатна донести до свідомості закладені в ній морально-етичні ідеї, формуючи окремі якості, відповідні цінності, певне ставлення до явищ дійсності.
Категорія: Мої статті | Додав: popovichanatoly (28.12.2012)
Переглядів: 1418